Anders verantwoorden van een diplomabeslissing in het mbo
In opdracht van OCW is een onderzoek uitgevoerd naar knelpunten op het raakvlak van onderwijsvernieuwing en examinering en om andere manieren van het verantwoorden van de diplomabeslissing te verkennen. De hoofdvraag van het onderzoek is: Hoe zien innovatieve onderwijsteams dat onderwijs en examineren zich tot elkaar verhouden en wat vraagt dat van een examencommissie in het kader van een verantwoorde diplomabeslissing?
De opbrengst van het onderzoek is een verkenning van wat er nodig is om de onderwijsinnovaties mogelijk te maken in relatie tot examinering en de borging daarvan. Het onderzoek geeft inzicht in de oplossingen die instellingen kiezen, en maakt tevens duidelijk of oplossingen passen in de huidige regelgeving dan wel of er meer ruimte in wet- en regelgeving nodig is. Het onderzoek geeft tevens inzicht in (mogelijk) resterende knelpunten waar nog geen oplossing voor beschikbaar is.
Zie deze link naar het eindrapport.
Meer informatie is te vinden op de website van de Inspectie.